Ірландський лоукостер Ryanair оголосив про масове скорочення своїх маршрутів у Європі на літній сезон 2025 року через підвищення аеропортових зборів і авіаційних податків у низці країн. Це рішення може суттєво вплинути на туристичний потік, вартість авіаквитків і доступність бюджетних перельотів у Європі. Генеральний директор компанії Майкл О’Лірі також пригрозив скороченням польотів до Франції, якщо уряд країни ухвалить рішення про збільшення податків, заявивши, що додаткове податкове навантаження зробить польоти ще менш рентабельними.
Які країни постраждають від скорочень?
Через підвищення аеропортових зборів та нові податки кілька європейських країн зазнали суттєвого скорочення маршрутів Ryanair. Компанія вже оголосила про конкретні зміни в своїй польотній мережі, що вплинуть на доступність бюджетних рейсів для мандрівників. Основні скорочення заплановані в таких країнах:
- Данія: Наприкінці січня 2025 року Ryanair закриє базу з двох літаків в аеропорту Біллунна, а до кінця березня припинить усі рейси в Ольборг. Основною причиною є плани уряду Данії запровадити авіаційний податок у розмірі до 50 датських крон (приблизно 292 гривні) на кожного пасажира, що вилітає. Крім того, аеропорт Біллунн не зміг домовитися про конкурентоспроможну довгострокову угоду, що зробило цей регіон менш привабливим для лоукостера. Ryanair вважає, що такий податок робить Данію неконкурентоспроможною порівняно з іншими країнами ЄС, де збори або скасовані, або нижчі.
- Італія: Ryanair оголосила, що планує прибрати один зі своїх літаків, що базуються в міжнародному аеропорту Леонардо да Вінчі в Римі. Основна причина – збільшення витрат аеропортів та рішення уряду підняти муніципальний збір у великих італійських аеропортах з 1 квітня 2025 року. Крім того, компанія вимагає від уряду зняти обмеження на кількість рейсів у Чампіно, які наразі обмежені 65 щоденними польотами, що значно знижує ефективність використання аеропорту.
- Німеччина: У жовтні 2024 року Ryanair оголосила, що скоротить свою пропозицію рейсів у Німеччині на 12% у літній сезон 2025 року. Це означає повне закриття баз у Дортмунді, Дрездені та Лейпцигу, а також значне скорочення послуг у Гамбурзі – на 60%, що призведе до скасування 22 маршрутів. Компанія пояснює це рішення тим, що уряд Німеччини не зміг знизити авіаційний податок та збори за безпеку та управління повітряним рухом, що робить польоти менш рентабельними.
- Іспанія: У січні 2025 року Ryanair заявила, що скоротить кількість рейсів в Іспанії приблизно на 800 тисяч місць у літній період. Компанія повністю припинить свою діяльність в аеропортах Херес і Вальядолід, а також зніме один літак із бази в Сантьяго. Крім того, буде скорочено трафік у кількох регіональних аеропортах: у Віго на 61%, Сантьяго на 28%, Сарагосі на 20%, Астуріасі на 11% та Сантандері на 5%. Основна причина таких рішень – надмірні аеропортові збори, які роблять операційну діяльність авіакомпанії в цих регіонах невигідною.
- Франція: Хоча на цей момент Ryanair офіційно не оголосила про скасування рейсів у Франції, генеральний директор Майкл О’Лірі пригрозив скороченням, якщо уряд країни ухвалить рішення про підвищення податків. За його словами, Франція і без того є країною з високими податковими ставками, а додаткове збільшення зборів може зробити польоти економічно невигідними. Ryanair неодноразово закликала уряди європейських країн до зниження авіаційних податків, щоб стимулювати туризм і зростання перевезень.
Такі зміни можуть суттєво вплинути на пасажиропотік у Європі, особливо в регіональних аеропортах, які найбільше залежать від бюджетних авіаперевізників. Туристи та місцеві жителі відчують скорочення доступних рейсів, що потенційно спричинить зростання цін і зменшення мобільності населення. Водночас Ryanair продовжує розширювати плани щодо відновлення польотів в Україну, що може свідчити про зміну стратегії компанії. Якщо уряди окремих країн підуть на поступки й переглянуть політику податків та зборів, частина маршрутів може бути відновлена. В іншому випадку мандрівникам доведеться готуватися до меншої кількості бюджетних напрямків та потенційного подорожчання авіаквитків.