— За що ви любите туризм, а що вас у ньому засмучує?
– Я зазвичай прошу людей провести простий експеримент – згадати 5 найяскравіших подій у житті. І зазвичай, якщо не враховувати стандартно важливих подій на кшталт весілля або народження дітей, усі згадують про подорож. Я знаю точно, що подорожі дарують нам події, які ми пронесемо з собою через усе життя. Туризм для мене – це квінтесенція позитиву. Абсолютного!
А засмучує… Хіба що той факт, що туризм в Україні поки що не на першому місці.
— Чи користуєтеся ви послугами турагентства або подорожуєте самі?
– Я належу до того типу клієнтів, які якщо бронюватимуть собі квитки самостійно, допустять у них мінімум 4 помилки. Тому сам я намагаюся нічого не бронювати. На щастя, у мене є можливість користуватися послугами справжніх професіоналів.
— Що для вас означає Хороший Відпочинок і який вигляд має ваша ідеальна подорож?
– На це запитання можна просто відповісти нашим слоганом “Головне – з ким”. Я щиро переконаний, що гарний відпочинок – це час, проведений із близькими, коханими людьми. Все інше, на кшталт “Коли?”, “Куди?” тощо значення не має.
— Цього року ХО вже виповнилося 11 років – це доволі багато для середньостатистичної туристичної агенції. Розкажіть чим ви відрізняєтеся від інших?
– Ми зелені! Причому були зеленими ще до того, як це стало мейнстримом. А якщо серйозно, то відрізняє нас насамперед те, що ми піклуємося про клієнтів не на словах, а на ділі. У мене є улюблений розділ на сайті – відгуки туристів. Ми пишаємося тим, що за весь час не видалили звідти жодного поганого відгуку. Цей розділ можна до ран прикладати. Ось там усе про відмінності від конкурентів і написано нашими клієнтами.
— Розкажіть про клієнтів ХО. Чого вони вас навчили?
– Насамперед – більше подорожувати. У нас уже є такий собі клуб мільйонерів – це клієнти, які витратили на відпочинок понад мільйон гривень. Для мене це приклад, гідний наслідування.
– У ХО є місія та цінності. Як ви до цього прийшли? І взагалі наскільки важливо для вас, щоб співробітники поділяли місію і цінності компанії?
– У нас поки що є тільки виконуючі обов’язки місії – “допомагати людям відкривати світ”, але остаточно це формулювання ми не затвердили. Що стосується цінності, то так, це дуже важливо! Цінності неможливо придумати, їх можна тільки проявити. Нам знадобилося 10 років на те, щоб відповісти на запитання “Як ми працюємо?” і “Хто наші люди?”. І ми сформулювали для себе 5 основних цінностей – це люди, довіра, лідерство, задоволення і подорожі. Якщо рахувати образно, то на формування кожної цінності в нас пішло 2 роки. Дуже важливо, щоб твої колеги були однодумцями, тому що я вірю, що успіху може досягти тільки сильна команда. Тому неодмінно потрібні спільні цінності та погляди.
– Якщо говорити про співробітників, то нещодавно в ХО почали роботу співробітники з інших міст, розкажіть про цю ідею докладніше та як це працює?
– Так, ми трохи більше ніж півроку тому оголосили, що готові покрити абсолютно всі витрати на переїзд до Одеси та оренду квартири для талановитих менеджерів з інших міст. Ми хочемо, щоб Одеса могла по праву називатися туристичною столицею України. І щоб у “Хорошому Відпочинку” працювали тільки найграмотніші профі з індустрії туризму. І можна сміливо сказати, що ми стали першим системним релокейтером у турагентській сфері в Україні – у нас уже працює 2 менеджери з інших міст. І поки що є всі підстави вважати цей досвід успішним і ми безумовно будемо його продовжувати.
– Про ХО кажуть як про інноваційну турагенцію, як це виглядає на практиці? Які, наприклад, інновації у вас пройшли за останні півроку?
– Насправді для багатьох туристів турагентство досі асоціюється з напівпідвальним приміщенням, у якому сидить жінка похилого віку, перед нею лежить факс, а ззаду висять тарілочки з різних міст світу.
ХО спростовує цей стереотип. Ми будуємо технологічну компанію насамперед і розуміємо, що майбутнє за технологіями. Звичайно, ми поки що не змагаємося з expedia і booking, але все, що можна оцифрувати, ми вже використовуємо. Наприклад, у нас у компанії заборонено користуватися папером, окрім договорів, усе інше в нас у цифровому вигляді. Туристи часто кажуть, що наш сайт найкращий в Україні, але й з огляду на ту кількість людей, яка відвідує його щомісяця – це схоже на правду.
Ну, а також ми приймаємо сміливі рішення в питаннях менеджменту. Наприклад, ми запустили експеримент, в якому менеджери можуть працювати не 8 годин на день, а 5. Ми віримо, що продуктивність і ефективність людей не пов’язана з тією кількістю часу, який вони працюють. Одна людина вже працює за таким графіком і поки ми вважаємо, що цей експеримент теж успішний. Я сподіваюся, що ми станемо першою туристичною агенцією, в якій співробітники працюватимуть по 5 годин на день і доведемо, що їхні результати перевершать будь-кого.
— Яким ви бачите ХО через 10 років?
– Ми побудуємо глобальну технологічну компанію, що працює в галузі туризму. Це буде холдинг – велика туристична імперія, яка керуватиме всіма етапами вашого відпочинку. Від думки про подорож до моменту, коли ви повернулися після неї: турагентство, туроператор, авіакомпанія, компанія з управління готелями, транспортна компанія. А в основі всього цього лежатимуть технології, що допомагають зробити клієнтський досвід кращим.
— Що порекомендуєте тим, хто тільки планує відкрити турагентство?
– Порекомендую те саме, що й будь-якій людині, яка планує зайнятися підприємництвом. Насамперед – оцінити свою готовність покласти на вівтар бізнесу свої гроші, здоров’я, особисте життя. Пам’ятати, що підприємництво – це насамперед про відповідальність, складність і рішення, а вже по-друге – про бонуси, можливості та радості. Якщо все це не бентежить, то тоді варто з головою пірнати в цю справу і починати будувати сильну компанію. На українському ринку все ще є місце.