Уявіть собі ситуацію: ви приходите в турагентство і купуєте автобусний тур до Праги за 1 євро. Приїжджаєте до Львова, приходите на місце зустрічі з гідом супроводжувальником і відбувається приблизно такий діалог:
Гід: Доброго ранку. Ви поїдете на автобусі чи підете пішки? Турист: На автобусі.
Гід: Добре. Тоді з вас додатково 100 євро.
Ви приїжджаєте до Праги. Саме час познайомитися з містом.
Гід: Ви хочете екскурсію чи прогуляєтеся самостійно? Турист: Екскурсію.
Гід: Тоді з вас ще 30 євро.
Ближче до вечора:
Гід: Де ви плануєте ночувати, в готелі чи в парку?
Турист: У готелі.
Гід: Чудово. З вас ще 80 євро.
Це, звісно, дуже перебільшена і вигадана історія. Але вона добре характеризує, чому в одного туроператора автобусний тур до Парижа коштує 280 євро, а в іншого, на перший погляд, дуже схожий тур коштує вже 480 євро. У цій статті розповімо, на що треба обов’язково звернути увагу під час вибору автобусного туру і які сюрпризи можуть супроводжувати туриста в поїздці.
На запитання туристів про те, який же буде автобус у турі, заведено відповідати: хороший. Тому що в автобусний тур на поганому автобусі ніхто їхати не захоче. Звісно, старий Ікарус із туристами на кордоні в Європу ніхто не пропустить. Але треба враховувати, що якщо всі тури в оператора в середньому дешевші, ніж аналогічні тури в конкурентів, на нові автобуси класу люкс, найімовірніше, чекати не варто. Їх купівля, оренда або навіть просто утримання коштує грошей. За правилами Євросоюзу водіїв в автобусі має бути двоє, години їхньої роботи і відпочинку суворо регламентовані. Один день на тиждень автобус і водії мають відпочивати. Тому якщо автобусний тур триває понад тиждень, один день відводиться для туристів як вільний час на прогулянки містом, без виїзних екскурсій і переїздів. І остання відмінність, про яку варто згадати – це швидкість пересування автобусів автобанами в Європі. Автобуси з українськими номерами мають обмеження – не більше 80 км/год. Якщо туроператор має в автопарку автобуси з Польщі, Іспанії чи іншої країни Європи – то це обмеження на них не поширюється. Така дрібниця може виграти туристу по 1-2 години вільного часу, який можна провести, прогулюючись Парижем чи Барселоною.
Нічні переїзди – ефективний спосіб економії. Замість того щоб спати в готелі, туристи без зволікань прямують до чергового європейського міста, щоб уже зранку, вмившись у туалеті на заправці, вирушити на оглядову екскурсію. Час заселення в будь-який готель за світовими стандартами, як правило, не раніше 14:00. Але туроператору набагато зручніше привезти туди туристів уже надвечір, після кількох екскурсій. Тому після нічного переїзду сподіватися на ранковий душ не варто.
Автобусний тур до Парижа дешевше 400 євро? Уважно читайте програму туру, мінімум 2 нічних переїзди вам гарантовано.
Якщо вам 20 років, ви з друзями давно хочете собі в інстаграм фото на тлі Ейфелевої вежі, ви заздалегідь запаслися дорожньою подушкою у формі підкови і затишним пледом, то чому б і ні? Іноді туристи переживають, що в турі без нічних переїздів, туристи вночі сплять у готелі, а вдень їдуть в автобусі по 8 годин. Ні, це не так. Просто програма автобусних турів без нічних переїздів складається інакше.
Тут потрібно розуміти, що рівень життя в країні не може не впливати на вартість проживання в ній. Готель у Польщі може коштувати 20-30 євро за добу. Такий самий готель у Парижі, Амстердамі чи Осло – не може. У Західній Європі, як правило, в автобусних турах туристи живуть на околицях великих міст, або навіть у сусідніх із ним містечках. Тож якщо в недорогому турі до Амстердама вас поселять у готелі за 50 км від міста, і вам доведеться добиратися до центру понад годину на електричці та витрачати на це, окрім свого не зайвого часу, ще й 10 євро на дорогу в один бік, – не дивуйтеся. Адже, як відомо, безкоштовний сир тільки в мишоловці. Туроператор, до речі, у програмі в таких випадках пише: “Ночівля на території Нідерландів”, тож жодних претензій по поверненню від туристів не приймають.
Тривалість автобусних турів може бути будь-яка. Бувають десятиденні тури в Чехію, а є чотириденні в Італію. Чому це важливо? Якщо відкрити карту Європи або подивитися в інтернеті відстані між містами, що буде ще ефективніше, ми побачимо, що від Львова до Праги майже 900 км, а от до Риму вже 1900 км. А щоб доїхати до Португалії треба подолати майже 4000 км. Що менше в турі днів, то важливіше прорахувати загальну тривалість переїздів. Щоб не вийшло так, що єдине, що ви запам’ятали по поверненню з короткого туру Італією в спекотному липні, – це восьмигодинні переїзди по спеці.
Ось він, найголовніший підводний камінь автобусних турів. Це як в історії на початку статті. Хочете екскурсії? Дозвольте заплатити. Більшість туроператорів включають у тур 1-3 коротких оглядових екскурсій. Все інше пропонується факультативно, тобто, за додаткову плату. Наприклад, досить короткий тур із двома нічними переїздами в Північні країни в одного з провідних туроператорів з автобусних турів коштує 340 євро. А на додаткові екскурсії, якщо ви захочете відвідати їх усі (ну, не дарма ж їхали) доведеться викласти ще 460 євро. Разом 800 євро. Тому, знайшовши найдешевший тур, турист часто отримує не те, на що він розраховував. Частіше набагато вигідніше взяти дорожчий тур, але з уже більшою кількістю екскурсій, які входять у вартість.
Не всі автобусні тури, опис яких можна знайти на сайті, гарантовано збираються на заявлені дати. Цього не варто боятися, але це завжди потрібно враховувати. Хороший туроператор завжди подбає про свого туриста і запропонує хорошу альтернативу на ті самі дати і без доплат. Поганий – перенесе тур на місяць вперед і в кращому разі просто поверне вам заплачені гроші, якщо нові дати поїздки вас не влаштують. Але відпустку в Парижі чи Будапешті це вже не врятує. У найкращих туроператорів вільні місця на найпопулярніші тури закінчуються за кілька місяців до його початку.
Це основні нюанси, про які варто знати до того, що ви визначитеся з автобусним туром.
Перед вибором туру:
Хороших і незабутніх вам автобусних турів!